Nu știu din ce motiv se spune despre catedrala Fourviere din Lyon că este o mică bazilică de secol XIX. Nu este deloc mică. Pe dinafară domină orașul, iar pe dinăuntru te năucește cu frumusețea și bogăția detaliilor realizate toate din aur, marmură și lemn.
Am vizitat catedrala Fourviere în luna mai, deși poate că ar fi fost mai bine dacă aș fi nimerit acolo la 8 septembrie – o dată esențială din istoria orașului Lyon.
Încă din secolulal XII-lea, lionezii o considerau pe Fecioara Maria protectoarea orașului lor. În mai multe rânduri, această protecție s-a manifestat sub forma unor adevărate miracole.
De exemplu, în 1643, populația din Lyon era decimată de o groaznică epidemie de ciumă. Cuprinși de disperare, oamenii, în frunte cu preoții lor, au organizat pe străzi o adevărată procesiune religioasă, în timpul căreia, cu lacrimi și căință, au cerut Fecioarei Maria ajutorul. L-au primit. Boala a fost stăvilită și de atunci, în Lyon, nimeni nu s-a mai îmbolnăvit de acea gravă maladie. S-a decis ca în fiecare an, la data 8 septembrie, lionezii să pornească în procesiuni de adorare a Fecioarei Maria, ca semn de recunoștință.
Ulterior, la mijlocul secolului al XIX-lea, orășenii și-au îndreptat iarăși speranța spre ceruri. Lyon-ul se afla în mare pericol de a fi cucerit de armata prusacă, însă Fecioara Maria a răspuns iarăși rugăciunilor și orașul a scăpat fără a fi ocupat de militarii care puseseră deja stăpânire pe orașul Paris.
De data asta, o procesiune de mulțumire părea prea puțin. Lionezii au dorit să marcheze acest moment istoric într-un mod ceva mai grandios – construind o catedrală dedicată Fecioarei Maria.
Catedrala Fourviere a fost înălțată chiar pe locul în care exista de sute de ani sanctuarul Fourviere. Acesta data încă din anul 1170, când Olivier de Chavannes dispusese construirea unei capele închinate Fecioarei Maria. De-a lungul vremii, capela a trecut prin mai multe încercări. A fost ba parțial demolată, ba restaurată și chiar extinsă. În 1740, fusese lărgită în mod considerabil, iar stranele fuseseră împodobite cu numeroase lucrături de lemn, acoperite cu foițe de aur.
În 1805, din capela Fecioarei Maria din Fourviere, Papa Pius al VII binecuvânta orașul Lyon, iar 50 de ani mai târziu, statuia de aur a Fecioarei Maria era ridicată și așezată pe frontispiciul sanctuarului.
În 1872, în onoarea promisiunii făcute Născătoarei de Dumnezeu, arhitecții Pierre Bossan și Sainte-Marie Perrin așază piatra de temelie a bazilicii Fourviere, în continuarea capelei deja existente. Prima liturghie în altarul central al catedralei Fourviere are loc în anul 1891, dar bazilica este sfințită abia cinci ani mai târziu.
Ce să spun despre această catedrală? Pe dinafară, are aspectul unei fortificații, cu patru turnuri sprijinite pe ziduri foarte groase, care transmit o senzație de invincibilitate. Turnurile au fost fiecare botezate cu numele unor virtuți precum forța, dreptatea, cumpătarea și prudența. Stilul arhitectural este cel bizantin. Clopotnița este marcată de statuia aurită a Fecioarei Maria.
Catedrala Fourviere îți sare în ochi indiferent în ce colț al Lyonului te afli, indiferent de cât de departe ești de ea. Iar înăuntru este alcătuită precum un poem de dragoste dedicat Fecioarei Maria.
Dimensiunile sunt grandioase, iar decorațiunile, atât cele exterioare cât și cele interioare, sunt inspirate de cele mai înduioșătoare secvențe biblice. Fațada exterioară a catedralei Fourviere amintește generațiilor de lionezi cele două promisiuni făcute Fecioarei Maria: procesiunile anuale și ridicarea bazilicii.
Vitraliile sunt extrem de luminoase, dar parcă nu au același efect tulburător, de intensitate ca în alte biserici. Cred că explicația ține de decorațiunile interioare, de bogăția detaliilor care alcătuiesc pictura pereților și a cupolei, de sculpturile aurite care îmbracă atât arcadele, cât și coloanele interioare, de mozaicul ce caracterizează tot spațiul interior al bazilicii, de marmura care s-a folosit parcă din abundență.
Revenind la vitralii – toate sunt dedicate Fecioarei Maria pe care o înfățișează în deplina slavă a cerurilor, ca Împărăteasă a îngerilor, a mucenicilor, a patriarhilor, a prorocilor, a mărturisitorilor și, în fine, ca Împărateasă a celor 12 apostoli.
Lămpile sunt de o eleganță extraordinară, fără a semăna candelabrelor. Sunt destul de simple, cu un singur bec și fără brațe metalice. Sticla din care sunt făcute lasă impresia că ar fi îmbrăcate în aur.
Cupola naosului este toată acoperită cu mozaicuri inspirate din cele trei ipostaze ale Fecioarei Maria: de fiică a părinților săi Ana și Ioachim, de mireasă a Duhului Sfânt și de Mamă a lui Iisus Hristos.
Văzută de la depărtare, catedrala Fourviere pare să fie formată din două biserici, așezate una deasupra celeilalte. Sanctuarul superior este plin de ornamentații, picturi, sculpturi și lucrături în lemn, în timp ce al doilea sanctuar este ceva mai sobru.
Personal, am asistat la Sfânta Liturghie care s-a ținut în sanctuarul superior. Era plin de oameni și aproape că îmi era rușine să flutur aparatul foto ca să imortalizez frumusețile de la interior.
Cripta este dedicată Sfântului Iosif și este extrem de înaltă, cred că măsoară în jur de zece metri. Atmosfera de acolo este dominată de o statuie a Sfântului Iosif cu pruncul, ceea ce pe mine m-a cam surprins, pentru că nu am mai văzut astfel de reprezentări biblice.
Există o sculptură în marmură albă despre care se zice că ar fi una dintre piesele cele mai importante ale catedralei Fourviere. Este vorba despre basorelieful intitulat „Visitatio” și care prezintă scena înduioșătoare a întâlnirii dintre Fecioara Maria și verișoara ei Elisabeta, mama Sfântului Ioan Botezătorul. Cele două, deja însărcinate, se regăsesc într-o secvență plină de bucurie, căci amândouă urmează să marcheze definitiv istoria omenirii. Recunoscând-o pe Maria ca Maică a Domnului, Elisabeta îngenunchează și aduce slavă lui Dumnezeu pentru împlinirea promisiunii din Vechiul Testament: trimiterea Mântuitorului. În plan secundar, sculptura înfățișează o altă secvență biblică, la fel de emoționantă: Avraam primește vizita Sfintei Treimi, la stejarul lui Mamvri.
În cadrul catedralei Fourviere poate fi vizitat și celebrul muzeu cu același nume. Nu am apucat să-l văd, dar am înțeles că expune o serie de artefacte ce exprimă dragostea lionezilor pentru Fecioara Maria: statui reprezentând-o pe Maica Domnului, obiecte religioase realizate exclusiv din aur, documente de la construcția bazilicii.
Am vizitat catedrala Fourviere într-o zi de miercuri și era plină de oameni. O parte erau localnici, veniți să asiste la slujbă, dar majoritatea erau turiști ca și mine, copleșiți de bogăția și frumusețea decorațiunilor interioare. Cuvântul care îmi vine în minte ori de câte ori îmi amintesc de catedrala Fourviere? Splendoare în aur!