In istoria, dar si literatura universala, unul dintre subiectele cele mai indragite il reprezinta aventurile maritime. Povestile, adevarate sau inventate, cu nave scunfundate, valuri ucigase sau recifuri misterioase atrag foarte multi vizitatori in jurul unor obiective turistice legendare din intreaga lume.
Printre acestea se numara si Muzeul Farului din Agulhas, Africa de Sud. Este vorba despre un monument istoric cu o vechime de peste 150 de ani, a carui existenta se leaga de clarificarea unei mici confuzii generale: care este cel mai sudic punct al coastei sud africane? Majoritatea oamenilor cred despre Capul Bunei Sperante ca ar fi cel mai sudic, insa in realitate, este vorba despre Capul Agulhas. Aici, Oceanul Atlantic se intalneste cu Oceanul Indian, iar confluenta lor duce la crearea unor conditii nefavorabile navigarii pe mare. Sunt deja binecunoscute furtunile cu valuri monstruoase care de-a lungul a sute de ani au scufundat numeroase nave si corabii, astfel incat plaja localitatii Agulhas a devenit un adevarat cimitir al epavelor.
Muzeul Farului din Agulhas este, cu siguranta, unul dintre cele mai faimoase simboluri ale continentului african, cuprinzand inauntru cateva pagini de istorie pasionanta. A fost ridicat deodata cu farul si initial a servit drept locuinta pentru paznicul turnului. Constructia a fost inaltata pe un teren marcat de dealuri, dupa ce, de-a lungul a sute de ani multe echipaje maritime si-au pierdut viata in conditii dramatice, pe fondul furtunilor teribile iscate in Capul Agulhas.
De fapt, numele de Agulhas a fost dat de olandezii care au inregistrat mari pierderi umane in aceasta zona. Cuvantul inseamna „ace” si se refera la stancile foarte ascutite si la recifurile maritime care, pe timp de furtuna, obisnuiau sa gaureasca fara mila corabiile si sa le scufunde. (De altfel, in amintirea acestor tragedii, la cativa zeci de kilometri de Muzeul Farului din Agulhas a fost deschis un alt muzeu, unde sunt expuse foarte multe ramasite ale navelor naufragiate pe tarmul sud african).
In anul 1837, colonelul Michell, inspectorul general al Capului Agulhas si inginer de meserie, a solicitat fonduri pentru construirea unui far care sa atentioneze navele asupra pericolelor din zona. Consiliului Legislativ i-au trebuit zece ani ca sa faca rost de sumele necesare, iar ridicarea farului a inceput in aprilie 1847. La strangerea banilor au contribuit orase precum Bombay, Calcutta, Manila, Madras si Londra; terenul a fost donat de Michiel van Breda. Turnarea fundatiei farului din Agulhas s-a incheiat un an mai tarziu, in 1848, iar momentul a fost punctat printr-o ceremonie la care au participat colonelul Michell si guvernatorul Harry Smith. S-a decis ca farul sa fie ridicat dupa modelul uneia dintre cele sapte minuni ale lumii, celebrul far antic din Alexandria, Egipt.
Constructia de la Capul Agulhas a fost realizata din piatra de var, in forma unui turn rotund, cu o inaltime de 27 metri, continand 71 de trepte pana in varf. Farul din Agulhas este vopsit in culorile alb si rosu, iar la baza a fost prevazut cu o locuinta dreptunghiulara care in prezent adaposteste celebrul Muzeu si un mic restaurant cu accente rustice.
Farul a luminat pentru prima data la 1 martie 1849. Pe atunci, lumina era asigurata cu ajutorul opaitelor si lumanarilor din seu de oaie, dar din 1910 farul a fost dotat cu felinare pe baza de ulei. In 1929, farul lumina cu ajutorul unui generator pe baza de petrol. Din 1936, a fost prevazut cu o lampa cuplata la un generator diesel.
Raza de lumina a farului se intindea pe o suprafata de 31 de metri de-a lungul apei, putand fi reperata de vase aflate la o distanta de aproximativ 50 kilometri pe mare. Era vorba de lumina alba care se aprindea la fiecare cinci secunde.
In 1968, farul din Agulhas a fost scos din functiune. Din pricina conditiilor atmosferice, peretii suferisera distrugeri destul de importante, astfel ca obiectivul a fost transformat in monument istoric. Rolul de a lumina Capul Agulhas celor de pe mare a fost preluat de un alt far, ridicat undeva in vecinatate si construit din aluminiu. Farul din Agulhas a intrat apoi intr-o lunga perioada de restaurare si reparatie, fiind redat folosintei sale initiale abia in 1988, deodata cu inaugurarea Muzeului si restaurantului, amenajate in fosta locuinta de la baza turnului.
Muzeul Farului din Agulhas este unic in Africa. A fost deschis vizitatorilor in anul 1994 si a devenit obiectiv turistic de prim rang in atragerea curiosilor din toate colturile lumii. In ciuda denumirii de muzeu al farului, Muzeul din Agulhas adaposteste nu numai echipamente folosite la iluminare, ci si diverse obiecte dedicate pescuitului. Ceea ce il face atat de interesant si de cautat de catre turisti consta in piesele absolut unice, extrem de vechi, folosite cu sute de ani in urma la prinderea pestilor. Spre exemplu, una dintre principalele atractii ale muzeului o reprezinta un soi de capcane pescaresti, realizate de catre populatia indigena, Khoisan, din bucati mari de piatra.
Muzeul Farului din Agulhas presupune si vizitarea turnului, adica escaladarea celor 71 de trepte. Acestea reprezinta o adevarata provocare pentru majoritatea turistilor, din pricina ca scara este abrupta, iar peretii turnului sunt apropiati unii de altii, creand impresia de spatiu ingust. Totusi, odata ajuns in varful Farului din Agulhas, eforturile sunt rasplatite printr-o panorama impresionanta a valurilor furioase care se sparg de tarm cu zgomote asurzitoare.
Un alt punct de atractie al Muzeului Farului din Agulhas il reprezinta ramasitele celebrei nave japoneze Meisho Maru numarul 38, o corabie pescareasca naufragiata in mod dramatic pe tarmul coastei sud africane, in anul 1982. Chiar in apropierea uscatului, nava s-a rupt, dar cei 17 membrii ai echipajului au reusit sa scape cu viata, inotand pana la mal.
In prezent, vizitatorii Muzeului Farului din Agulhas pot admira pe plaja epava japoneza, desi strafundurile apei ameninta sa o inghita cu totul in urmatoarea perioada de timp.
Dar vizitarea Muzeului Farului din Agulhas presupune si o scurta si intensa incursiune in bucataria africana. Constructia de la baza Farului cuprinde, pe langa Muzeu, si un restaurant foarte primitor. Acolo, turistii isi pot trage sufletul dupa escaladarea turnului si au prilejul sa isi potoleasca si foamea starnita de aerul dur al tarmului.