Orasul Liverpool este un oras-port ce reprezinta o marturie a dezvoltarii culturii comerciale maritime in secolele 18 si 19, si care a jucat un rol important in cresterea Imperiului Britanic. Cele mai vechi dovezi ale activitatii umane din zona orasului Liverpool dateaza din perioada Mezozoicului tarziu, acum aproximativ 6000 de ani. Au fost gasite ramasite ale unor asezari din perioada romana, vikinga si anglo-saxona, pana in perioada cand zona a fost cucerita de normanzi. Orasul Liverpool a fost mentionat pentru prima data intr-un hrisov al Printului John, ce dateaza din anul 1192. In anul 1207, Regele John a acordat o Carta orasului Liverpool pentru a se putea extinde spre Tara Galilor si Irlanda. Astfel Liverpool a devenit un port comercial pentru irlandezi si scotieni. La jumatatea secolului al 17-lea, comerciantii din Liverpool au inceput sa dezvolte comertul cu America.

Marea Ciuma din Londra i-a facut pe multi comercianti sa se mute in orasul Liverpool, aducand cu ei banii si experienta. De asemenea, in acea perioada a crescut si numarul de emigranti religiosi (puritani, protestanti si quakeri), in Lumea Noua. De la sfarsitul secolului al 17-lea pana la inceputul secolului al 18-lea, cresterea averii orasului a dus la noi evolutii urbane, si la construirea docurilor si depozitelor pentru port. Vechile Docuri au fost deschise in anul 1715, devenind prototipul pentru docurile comerciale inchise si catalizatorul care a dus la cresterea orasului si la obtinerea statutului de port al lumii. Principalele marfuri importate de Liverpool erau tutunul, zaharul si romul. Dupa anul 1700, orasul Liverpool s-a alaturat Spaniei, Portugaliei, orasului Bristol si Londrei, in comertul triunghiular, facand comert cu bumbac, bunuri fabricate, sclavi negri si alte marfuri, intre Africa, Indiile de Vest, America si Europa. In scurt timp Liverpool a devenit cel mai important centru din lume pentru organizarea comertului cu sclavi. In anul 1753, s-au deschis Docurile Sarii (Salthouse Docks), care au facilitat exportul de sare (o parte a sistemului de schimb de produse intre Newfoundland si Indiile de Vest, precum si intre Irlanda si tarile mediteraneene). Oamenii de afaceri si negustorii au venit la Liverpool din toate colturile Marii Britanii pentru a profita de oportunitatile oferite de acest oras, iar pana in anul 1801, orasul Liverpool devenise cel mai mare oras din Anglia.

Odata cu cresterea capacitatii portului, a fost necesara crearea unui sistem de transport de incredere, de aceea s-a imbunatatit navigatia pe raurile deja existente si apoi s-au construit noi canale. Caile de navigatie, Mersey si Irwell, au fost deschise in anul 1736. Canalul Sankey Brook (de la orasul St. Helens la raul Mersey) este considerat a fi primul canal industrial din lume. Din anul 1770 pana in anul 1816, a fost creat un canal de la Leeds la Liverpool, care a devenit cel mai lung si de succes canal din Marea Britanie. Odata cu ascendenta revolutiei industriale de la sfarsitul secolului al 18-lea, facilitatile docurilor din Liverpool au devenit foarte importante, implicand industria bumbacului din nord-vestul Angliei, precum si industria fierului si a otelului din tara.

Atunci cand vasele depindeau de energia eoliana, stocarea marfurilor era esentiala, iar depozitele au devenit o parte a peisajului urban al orasului Liverpool, in special de la sfarsitul secolului al 18-lea pana la jumatatea secolului al 19-lea. Importanta carbunilor a crescut odata cu introducerea pe scara larga a puterii aburului pentru masinile de productie si transport. Primul vapor cu aburi a intrat in Mersey in anul 1815, iar primul transatlantic cu aburi de la Liverpool a fost Royal William in 1833, initiind o noua era a transporturilor si conducand la cresterea tonajului care trecea prin Liverpool. Ideea construirii unei cai ferate intre orasul Liverpool si Manchester a fost promovata de catre un comitet format din oameni de afaceri din Liverpool. Calea ferata a fost terminata in iunie 1830, si a fost cale ferata din lume care a transportat pasageri si bunuri dupa un orar regulat. Deschiderea acestei cai ferate a permis transportarea bunurilor de la docurile din Liverpool catre alte zone din Anglia, intr-un mod mai eficient decat inainte, iar portul a inceput sa depinda de calea ferata pentru a-si mentine pozitia comerciala la nivel global. Intre anii 1889 si 1893 a fost construita Calea Ferata Suspendata de la Liverpool, aceasta fiind prima cale ferata electrica suspendata din lume.

Pana la inceputul secolului al 19-lea, comerciantii din Liverpool lucrau in cea mai mare parte de acasa. Odata cu extinderea operatiunilor, s-au schimbat multe lucruri in oras. Cresterea profiturilor din comert a justificat constructia unor cladiri mari, pur comerciale, cu 3 sau 4 etaje. In acelasi timp au existat programe de reinnoire urbana si au fost construite noi strazi si zone in oras. Prosperitatea orasului Liverpool si rolul sau ca punct de emigrare catre Lumea Noua, a atras mii si mii de oameni din intreaga Europa. Multi dintre acestia au ramas si au dus la cresterea conditiilor nesanitare de locuit in centrul orasului. Ca raspuns la aceste probleme, orasul Liverpool a adus multe progrese in domeniul sanatatii, devenind un oras pionier al tarii la mijlocul secolului 19. Dupa desfiintarea transportului de sclavi, in 1807, vasele au continuat sa transporte emigranti de la Liverpool in America. Multi europeni care doreau sa emigreze in America, veneau la Liverpool fiindca aici se gaseau liniile necesare transportului maritim, posibilitatea alegerii destinatiilor, precum si trenuri speciale pentru emigrare.

La inceputul secolului 20, Liverpool s-a declarat “Cel de-al Doilea Oras al Imperiului”. Insa, Primul Razboi Mondial i-a incetinit dezvoltarea, cauzand somajul. Mai tarziu, economia si-a revenit si au fost construite niste cladiri foarte impresionante. In timpul Celui de-al Doilea Razboi Mondial, orasul Liverpool a avut de suferit din pricina bombardamentelor mai mult decat orice alt oras de provincie din Marea Britanie, datorita importantei sale strategice. Dupa terminarea razboiului au avut loc multe lucrari de reconstructie si restaurare. Unele dintre docuri au fost modernizate, iar abordarea dinspre mare a fost imbunatatita. Totusi, problemele economice au continuat, iar orasul si-a pierdut aproape jumatate din locuitori (de la 850 000 in anul 1930 numarul de locuitori a ajuns la 450 000 in ultimii ani). Cu toate acestea, in ultimul deceniu orasul a cunoscut o intorsatura pozitiva, acesta facand eforturi majore pentru a-si regenera viata economica si culturala. Acest oras a fost un pionier in dezvoltarea tehnologiilor moderne de andocare, in sistemele de transport si managementul portuar, precum si in alte domenii. Printre obiectivele turistice ce nu trebuie ratate se afla un numar mare de cladiri semnificative din punct de vedere comercial, cladiri publice si civice, inclusiv Platoul lui St. George.

answear.ro%20

LĂSAȚI UN MESAJ