Unul dintre cele mai pitorești moduri de-a evada din cotidianul zilelor trăite alergând după timp și de a descoperi un alt colț frumos de Maramureș e o călătorie cu deja celebra Mocăniță de pe Valea Vaserului din Munții Maramureșului. Mocănița este trenul de mică viteză care face ca timpul călătoriei pe traseul cu aburi să se scurgă cu o măsură a trăirii pe îndelete și a nealergării, un timp al liniștii, al împăcării și al comuniunii cu natura.

Calea Ferată Forestieră din Vișeu de Sus, ultima care ferată forestieră funcțională din țară, a fost transformată, în ultimii ani, într-una din cele mai căutate atracții turistice din zona istorică a Maramureșului. A fost construită în anii 1930, pe ecartament îngust, de 760 mm și servea pentru transportul lemnului din zonele împădurile greu accesibile ale Munților Maramureșului către gaterele din localitățile din nordul țării. Locomotivele mici cu aburi trăgeau în sus trucurile goale pentru lemne și apoi, la întoarcere, vagoanele încărcate cu bușteni coborau la vale, locomotivele ajutând doar la frânare.

Mocanita, Valea Vaserului (3)

Mocanita, Valea Vaserului (4)

În România, căile ferate forestiere au fost frecvent utilizate chiar și după ce, în alte țări, căile ferate au fost înlocuite de drumurile forestiere. Însă, după anii 90, căile ferate au cunoscut un mare declin și liniile forestiere au fost în totalitate abandonate iar locomotivele și vagoanele dezmembrate și duse la fier vechi sau vândute. Alte trenuri forestiere din țară au fost și ele reabilitate și au primit o utilitate turistică, așa cum sunt Mocănița de pe Valea Arieșului, din Munții Apuseni, Mocănița Moldovița din Bucovina, Căile Ferate Înguste Mureșene sau Calea Ferată Montană Oravița – Anina care plimbă turiști pe rute de diferite dimensiuni. Însă Mocănița de pe Valea Vaserului, așa cum e denumită popular Calea Ferată Forestieră din Vișeu de Sus, e ultima linie de acest fel care încă îndeplinește și scopul de bază, cel al transportului de lemn.

Mocanita, Valea Vaserului (1)

Mocanita, Valea Vaserului (2)

CFF Vișeu de Sus a avut norocul să fie sprijinită de o fundație elvețiană – „Hilfe für die Wassertalbahn“ – care a executat reparațiile necesare și a achiziționat vagoane suplimentare. Ulterior, a fost restaurat depoul și clădirea veche a gării și au fost repuse în funcțiune locomotivele cu aburi. Astfel, Mocănița a fost adaptată și unui alt tip de transport, acela în scop turistic și acum transportă, în vagoanele de călători atașate locomotivei cu aburi, turiștii dornici de o aventură aparte, în spectaculosul decor al Văii Vaserului, traseul străbătând o zonă nelocuită, extrem de pitorească și bogată din punct de vedere al diversității naturii, trecând peste poduri și prin tunele, într-un cadru natural deosebit de frumos. Plecarea trenului din gară are loc la ora 9 dimineața, iar întoarcerea este în jurul orei 15.

Calea ferată are o lungime de aproximativ 60 de km, de la Vișeu de Sus și pănă la stația Comanu, la granița cu Ucraina, însă partea ei turistică e de doar 21 de km, de la punctul de plecare, până la stația Paltin, unde este amenajat un loc de popas și de luat masa, iar turiștii beneficiază acolo de servicii de catering. Trenul turistic circulă în perioada mai – octombrie, traseul parcurs durează două ore și pauza care se ia la stația de oprire e de aproximativ o oră și jumătate, două ore. Prețul unei călătorii cu Mocănița este de 46 de lei pentru un călător adult și 33 de ei pentru un copil cu vârsta între 6 și 12 ani. Pe lângă programul săptămânal de călătorii, din zilele de joi, vineri, sâmbătă și duminică, sunt organizate cu Mocănița și călătorii pentru evenimente speciale, cum sunt sărbătorile de iarnă sau trenurile – charter, rezervate pentru grupuri, la cerere.

Mocanita, Valea Vaserului (12)

Mocanita, Valea Vaserului (7)

Locomotivele cu aburi din Vișeu de Sus au primit diferite denumiri, cea mai veche locomotivă funcțională din depou fiind Măriuța, fabricată în 1910, alături de alte locomotive care se numesc Elveția, Cozia, Krauss. De către localnici, Mocănița de pe Valea Vaserului este alintată ghezeșul sau țugul.

Citește și:  Moisei – metamorfoza unui masacru

La punctul de plecare, în gara CFF din Vișeu de Sus, aflată pe strada Cerbului, nr. 5, există un birou de informații care pune la dispoziție pliante și materiale de prezentare a trenului cu aburi, a zonei maramureșene și a traseelor turistice. La punctul de oprire al Mocăniței, stația Paltin, există amenajat și un mic muzeu al trenurilor cu aburi.

Serviciile turistice oferite de Calea Ferată Forestieră Vișeu de Sus sunt completate cu existența unui tren – restaurant – hotel Carpathia Express, aflat în apropierea gării. De asemenea, există posibilitatea de campare în incinta CFF Vișeu de Sus, precum și un cafe – bar și o parcare păzită.

Garnitura de tren care servește drept hotel și restaurant este formată dintr-o locomotivă cu abur și trei vagoane, două vagoane de dormit și un vagon – restaurant. Locomotiva așezată în fruntea trenului este construită la Reșița, o locomotivă clasică cu aburi, care pe vremuri făcea curse regulate între Sighetu Marmației și Dej, rută care trece prin Vișeu de Sus. Douăzeci de compartimente cu câte două paturi stau la dispoziția turiștilor iar pentru autenticitate au fost păstrate toate elementele definitorii ale unui compartiment de tren, fiecare dintre acestea fiind dotate cu câte o chiuvetă, un dulap cu oglindă și loc pentru bagaje, grupurile sanitare formate din cabine de duș și toalete aflându-se la capătul vagonului. Chiar dacă serviciile de cazare oferite sunt de categoria 2 sau 3 stele, experiența aparte a unei astfel de vacanței inedite se ridică mult deasupra acestor stele. Prețul de cazare, pentru o noapte, cu mic dejun bufet suedez inclus, este de 64 lei pentru o persoană.

Trenul – hotel se află la distanță de 50 de metri de gara Mocăniței, dispune de parcare gratuită și se află într-o zonă îngrădită și păzită. Oferta de servicii este una largă și include cine la lumina lumânărilor sau pachete speciale de cazare în trenul – hotel combinate cu excursii cu Mocănița pe Valea Vaserului. Vișeu de Sus devine astfel un punct de importanță turistică crescândă, atrăgând an de an tot mai mulți turiști. Calea Ferată Forestieră Vișeu de Sus a fost desemnată Obiectiv turistic al anului 2013 în România.

Mocanita, Valea Vaserului (5)

Mocanita, Valea Vaserului (8)

Așadar, nu ocoliți, în drumul vostru prin Maramureș, Mocănița de pe Valea Vaserului. Se găsește la distanță relativ mică, de aproximativ 60 km de Sighetu Marmației, și doar 22 km de stațiunea montană Borșa. Calea Ferată Forestieră Vișeu de Sus pune la dispoziția doritorilor și servicii speciale cu ocazia sărbătorilor de iarnă, astfel, dacă vă doriți un Crăciun sau un Revelion aparte, trenul Carpathia Express vă așteaptă cu oferte diverse, pe situl oficial găsiți detalii, iar Mocănița își va pune locomotivele cu aburi în funcțiune pentru o incursiune spectaculoasă în Valea Vaserului îmbrăcată în straie albe de sărbătoare.

(fotografii – Diana Cherecheș)

Celelalte articole despre Maramureș le găsiți aici și vă invit să le răsfoiți ori de câte ori aveți nevoie să revedeți zone din Maramureș sau să vă convingeți că merită o călătorie în aceste locuri frumoase ale României:
Călător în Maramureș (I) – Maramureș, plai cu oameni faini
Călător în Maramureș (II) – Sighetu’ Marmației
Călător în Maramureș (III) – Lacul Albastru
Călător în Maramureș (IV) – Cimitirul Vesel, Săpânța
Călător în Maramureș (V) – Mănăstiri de lemn. Bârsana
Călător în Maramureș (VI) – Igniș, raiul parapantiștilor
Călător în Maramureș (VII) – Toamna în Baia Mare

Mocanita, Valea Vaserului (13)

Mocanita, Valea Vaserului (6)

Mocanita, Valea Vaserului (11)

Mocanita, Valea Vaserului (10)

Loading...

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.