Piesajele impresionante si deopotriva mistice asupra muntilor Himalaya de est, varfurile inzapezite ale acestora si o parte a unei civilizatii fascinante, toate acestea reprezinta Darjeeling, asezare ce se afla la o altitudine de 2.200 metri, insa pentru ca si restul planetei sa se bucure de aceste frumuseti, s-a construit o calea ferata, care a facut accesibile zonele muntoase.
In secolul al XX-lea, de pilda, Darjeeling era una dintre cele mai cunoscute gari din India, poate si pentru ca era resedinta de vara a guvernului din Benegal; sinele de cale ferate din Calcutta pareau interminabile, datorita peisajelor superbe, insa acestea ajungeau, la acele vremuri, doar pana la Siliguri, la poalele muntilor Himalaya. De aici, calatoria lua o alta cale, si anume cea a trasurii. In anul 1787, agentul Companiei Feroviare din Benegalul de Est, Franklin Pestage, a inaintat guvernului propunerea de a introduce un tramvai cu aburi, care sa faca legatura intre Siliguri si Darjeeling.
Propunerea acestuia avea sa fie acceptata in anul 1879, nu insa inainte de a se face un studiu de fezabilitate. In acelasi an, Compania Calcuttei si Gillander Arbuthnot au demarat lucrarile de constructie, ca intr-un final, la 4 iulie 1881, sa fie inaugurata oficial Calea Ferata Darjeeling-Himalaya. Ecartamentul ingust de 61 cm, botezat sugestiv „trenul de jucarie”, se deplasa pe linia drumului, insa in unele zone, panta era mult prea abrupta, motiv pentru care, in anul 1882, s-a decis adaugarea unui coturi in plus.
Vagoanele initiale aveau patru roti, doua bancute simpatice si un acoperis de panza, mai tarziu, acestea fiind inlocuite — vremurile se schimbasera, la fel si cerintele si nevoile oamenilor. Locomotiva avea capacitatea de a transporta incarcaturi de circa sapte tone, dar si aceasta avea sa fie inlocuita, pentru a se transporta incarcaturi de cinci ori mai mari. Calea ferata din Himalaya din Darjeeling este inca functiune, chiar daca alunecarile de teren si cutremurele izbucnite de-a lungul anilor i-au produs pagube semnificative.
Aceasta cale ferata este, in definitiv, o realizare impresionanta si remarcabila a tehnologiei si, in acelasi timp, curajoasa si ingenioasa; nu degeaba, unii au asemanata aceasta cale ferata din Himalaya cu spiritul uman care isi urmeaza calea pana si pe cel mai accidentat teren, fie el muntos sau nu. Ba chiar, Calea Ferata Darjeeling-Himalaya, in prezent parte a Cailor Ferate Montane ale Indiei, a fost inclusa si in Lista Patrimoniului Mondial UNESCO. Si nu intamplator, deoarece aceasta a fost vazuta, in cursul existentei sale, drept o atractie de sine statatoare, dar si un mijloc prin care omul poate patrunde in inima spectaculoasa a naturii, a muntilor, ce formeaza unele dintre cele mai frumoase peisaje din lume.
Si desi calea ferata din Himalaya a trecut prin nenumarate schimbari, necesare, de altfel, pasagerii inca asteapta cu mare entuziasm o astfel de calatorie, care este un obiectiv turistic in sine. Aici s-au filmat si scene din celebrele filme de la Bollywood, insa mult mai spectaculos de urmarit este seria de documentare produse de BBC aici.