Centrul Africa are sediul în Cape Town, Africa de Sud, şi reprezintă o organizaţie non profit ce a pornit din dorinţa unei schimbări la nivel social. Obiectivul ei este de a susţine proiectele culturale şi artistice ale sud africanilor, pentru ca prin acest efort să se pună bazele unei noi societăţi, mai bune, mai libere şi mai tolerante. Evoluţia socială prin cultură este cuvântul de ordine în ce priveşte Centrul Africa.
În anul 2003, Tanner Methvin, Adrian Enthoven şi Ralph Freese au pus bazele unei corporaţii care îşi asuma rolul de a lupta pentru evoluţia societăţii sud africane prin încurajarea proiectelor culturale. Cei trei aveau în plan Centrul Africa, însă nu au acţionat la întâmplare, purtaţi strict de elanul fanteziei, ci au pornit dintr-un punct iniţial foarte practic: au creat un cadru de politici de dezvoltare a terenurilor, au condus un studiu de fezabilitate şi au realizat un model financiar menit să descopere suport şi direcţii de acţiune pentru iniţiativa lor socio-culturală. Ulterior, s-a pus problema sediului destinat Centrului Africa. Se dorea ca această organizaţie să fie găzduită într-o clădire emblematică din Cape Town, ca parte a unui mare proiect imobiliar, denumit South Bank.
Acest proiect imobiliar trebuia să devină un model în ce priveşte stilul de viaţă al africanilor, combinând oameni înstăriţi cu oameni cu venituri medii spre mici, şi reprezentând o celebrare a resurselor naturii, prin adoptarea unui mod de a trăi în conformitate cu principiile ecologiei.
În anul 2004, s-a inaugurat Centrul Africa, iar cei trei creatori ai săi au ocupat poziţiile de directori ai Consiliului de Administraţie. Lucrările de construire ale „cartierului” South Bank au început cu elan, iar consiliul de directori a desemnat un grup destul de numeros de arhitecţi, artişti, studenţi şi curatori faimoşi, recunoscuţi la nivel internaţional, pentru a stabili obiectivele filozofice ale Centrului Africa. Din acest minunat grup au făcut parte arhitecţii Adegboyega Adefope, Olu Oguibe şi Dominique Malaquais, artişti curatori precum Bongiwe Dhlomo Mautloa şi Stanley Hermans, activistul cultural Ntone Edjabe, coregraful Faustin Linyecula, omul de ştiinţă Edgar Pieterse şi sociologul Abdou Maliq Simone.
Acest grup a organizat numeroase întâlniri şi chiar ateliere de lucru pe teritoriul continentului african, în SUA şi Europa, atingându-şi scopul final, de-a lungul a 18 luni de muncă. În urma întâlnirilor la nivel internaţional, s-au putut pune bazele filozofice ale Centrului Africa. Astfel, s-a stabilit cadrul concret de acţiune, publicul ţintă, programele de dezvoltare şi chiar şi un model arhitectural în ce priveşte sediul acestui centru ambiţios. Următorii cinci ani de activitate au fost, astfel, programaţi destul de amănunţit.
Ceea ce urmăreau grupul de creaţie şi Consiliul de Administraţie era, de fapt, schimbarea unei stări de spirit la nivelul societăţii. Astfel că Centrul Africa a devenit un centru însărcinat să inoveze, să modifice, să provoace societatea sud africană, dincolo de graniţele ei teritoriale – o schimbare care să ducă la cucerirea lumii prin artă şi cultură.
Astfel că artiştii şi intelectualii sud africani contemporani au găsit în Centrul Africa un neaşteptat punct de sprijin în exprimarea ideilor şi creaţiilor lor. Dialogul cu argumente şi contraargumente a devenit o armă de luptă împotriva monotoniei sociale. Bineînţeles, Centrul Africa şi-a asumat rolul de a reflecta, promova şi încuraja arta sud africană sub toate aspectele ei multiculturale.
Pe măsură ce viziunea şi ideile Centrului Africa s-au dezvoltat, a devenit clar că dorinţa de a construi o clădire ieşită din comun care să încorporeze această minunată filozofie este deşartă. Din 2007, Centrul Africa a renunţat la scopul său fizic, iar obiectivul s-a transformat de asemenea, trecând de la planul unei construcţii practice la planul unei construcţii spirituale. Astfel că în prezent, Centrul Africa este o organizaţie ce susţine foarte multe proiecte culturale de pe întreg continentul african, fără să se limiteze la birourile sediului său.
Printre proiectele sale cele mai faimoase se numără
1. Artist in Residency. Este vorba despre un proiect menit să atragă artişti sud africani din mai multe domenii culturale. Propriu zis constă într-un soi de schimb de experienţă. Se aleg zece artişti sud africani cărora li se oferă posibilitatea de a locui un timp într-o altă ţară şi de a interacţiona cu diverse alte culturi internaţionale. Statele care au făcut parteneriat cu Centrul Africa pe acest proiect sunt America, Spania, Australia, Brazilia, Italia, India şi Olanda. Fiecare din ele se angajează să ofere unui artist sud african spaţiu de locuit pe teritoriul său şi nenumărate interferenţe cu propriile comunităţi artistice. Domeniile culturale sunt numeroase, proiectul nu se referă strict la artiştii unei anumite branşe.
2. Talking Heads. Un proiect extrem de ambiţios care îşi propune să identifice şi promoveze cei mai puternici lideri de opinie sud africani. Proiectul se bazează pe o platformă de partajare a cunoştinţelor şi implică în jur de 50 de experţi sud africani din domenii extrem de variate – fizică nucleară, politică, economie, educaţie sexuală, astronomie. Se desfăşoară sub forma unor evenimente publice, în cadrul cărora oamenii din public au şansa de a conversa pe rând cu patru experţi din domenii diferite. Conversaţiile se poartă în jurul unei mese, între doi membrii ai audienţei şi un specialist, de-a lungul a 20 de minute. De regulă, aceste evenimente sunt filmate, iar montajul video urmăreşte să pună în evidenţă multitudinea de cunoştinţe ale experţilor sud africani şi modurile lor ingenioase de a le expune publicului.
3. Pan-Africa Space Station. Un proiect care se referă la muzica care se cântă în Africa de Sud, dar nu în sensul de a analiza originile ei, ci de a explora prin ea capacitatea sud africanilor de a deveni cetăţeni ai planetei, nu ai unei singure ţări. Se desfăşoară prin intermediul unor evenimente muzicale organizate în cele mai surprinzătoare locaţii din Cape Town şi sub forma unui maraton muzical, de 30 de zile, la diferite posturi radio.
4. Infecting the City. Acest proiect este numele sub care se organizează, anual, un festival de artă. Durează o săptămână, de-a lungul căreia oraşul Cape Town devine o enormă galerie de artă. Sunt expuse tot soiul de colecţii fascinante în toate colţurile oraşului. De regulă, tema expoziţiilor este inspirată de cele mai stringente problemele sociale cu care se confruntă sud africanii, dar şi de prejudecăţi rasiale ori tot soiul de nedreptăţi deja acceptate social.
5. Badilisha Poetry. A pornit sub forma unui festival de poezie africană. Se ţineau cam două astfel de evenimente pe an, în cadrul cărora se citeau poezii ale artiştilor sud africani de pe continent, dar şi din Diasporă. Din 2010, acest proiect a luat o altă dimensiune, prin lansarea postului de radio Badilisha Poetry ce difuzează poezie africană contemporană, dar şi veche. Este vorba de vocea Africii exprimându-se lumii întregi prin intermediul rimelor.
În prezent, Centrul Africa se bucură de o faimă extraordinară. Deşi sediul fizic se află pe strada Longstreet din Cape Town, Centrul Africa se autodefineşte ca un amestec de entitate fizică şi călătorie filozofică, amestec născut în jurul dorinţei de schimbare prin cultură.