Culoarea anului 2024 a fost anunţată de curând, de către “Pantone Color Institute”, celebra societate americană recunoscută la nivel mondial pentru expertiza sa în domeniul culorilor, pentru standardele sale de culoare și soluțiile digitale în comunitatea de design, compania care produce cunoscutele cataloage de culori (circa 800 de nuanţe ale culorilor de bază), pentru toate domeniile de activitate.
Începând cu anul 1999, “Pantone Color Institute” a declarat o anumită culoare drept „Culoarea anului”, fapt ce s-a transformat treptat într-un adevărat fenomen cultural, urmărind să reflecte și să exprime “dispoziția dominantă” din societate. În acest scop, reprezentanţi Pantone, din diverse țări, se întâlnesc de două ori pe an într-o capitală europeană (întâlniri secrete) şi decid, după două zile de prezentări şi dezbateri, care să fie culoarea anului următor.
Alegerea se face, aşadar, astfel încât culoarea să exprime “spiritul epocii”, să fie conectată la ”zeitgeist”, termen preluat din filosofia germană a secolului al XVIII-lea, cu sensul de “spiritul vremurilor”, “forţă invizibilă” care marchează specificul unei epoci din istoria lumii.
Culoarea anului 2024 – Peach Fuzz, “o nuanţă caldă și reconfortantă”
După ce “Pantone Color Institute” a ales, de exemplu, culoarea anului 2020 – albastrul clasic, în 2021 – gri (Gray Ultimate) şi galben (Illuminating), în 2022 – albastru Very Peri, în 2023 – Magenta (Viva Magenta), culoarea anului 2024 este Peach Fuzz (Pantone 13-1023 Peach Fuzz) – “o nuanţă caldă şi catifelată de piersică”.
Pentru “Pantone Color Institute”, selecția de culori din acest an (pentru tendinţele anului următor) este deosebit de semnificativă, având în vedere că marchează şi cea de-a 25-a aniversare a programului “Pantone Color of the Year”.
Laurie Pressman, vicepreședinte al “Pantone Color Institute”, declara că alegerea unei culori, care este sinonimă cu “conexiunea umană”, este simbolică nu numai pentru acest an, ci și pentru obiectivul general al programului în sine: “În spiritul lui PANTONE Peach Fuzz 13-1023 P, reflectăm asupra ultimilor 25 de ani ai programului “Pantone Culoarea Anului”, recunoscători că oferim o cale pe care designerii și pasionații de culoare din întreaga lume se pot angaja într-o conversație despre culoare, să fie inspiraţi de culoare și să-și prezinte creativitatea în comunitățile lor”.
Culoarea anului 2024 – un îndemn la empatie şi compasiune
În acelaşi sens, al semnificaţiilor culorii Peach Fuzz (culoarea piersicii, o nuanță între roz și portocaliu), Leatrice Eiseman, directorul executiv al “Pantone Color Institute”, sublinia: “Culoarea anului 2024, Peach Fuzz, este o culoare potrivită pentru momentul în care trăim, o reflectare a nevoilor și dorințelor umane de bază, pe care mulți le pot simți în mijlocul vremurilor dificile […]
“Trăim în această perioadă de tulburări în multe aspecte ale vieții noastre și, ca urmare, nevoia noastră de îngrijire, empatie și compasiune continuă să devină mai puternică pe măsură ce ne imaginăm un viitor mai pașnic […] Într-o lume care pune adesea accent pe productivitate și pe realizările externe, este important să recunoaștem nevoia de a ne încuraja sinele interior și de a găsi momente de răgaz, creativitate și conexiune umană ”.
Cu Pantone Peach Fuzz 13-1023, Culoarea anului 2024, spunea Pressman, într-o declaraţie de presă, “vedem o atenție sporită acordată comunității și oamenilor din întreaga lume, reformularea modului în care doresc să trăiască, evaluând ceea ce este important – acesta fiind confortul de a fi aproape de cei pe care îi iubim. […] Culoarea este una a cărei îmbrățișare caldă și primitoare transmite un mesaj de compasiune și a cărei sensibilitate confortabilă aduce oamenii împreună și îmbogățește sufletul”.
Culoarea anului 2024 – Peach Fuzz – “culoarea piersicii, cu nuanţele ei delicate, aminteşte de tonurile calde ale unui răsărit sau apus de soare sau de confortul unui interior prietenos, afirmă momente de liniște interioară, cu accent pe importanța sănătății și a bunăstării pentru minte, corp și suflet, dar şi nevoia profundă de comunitate, adunare și conexiune”, au explicat reprezentanţii Pantone.
Peach Fuzz – de la modă, la design-ul interioarelor şi exterioarelor
În lumea arhitecturii și a designului interior, PANTONE 13-1023 Peach Fuzz poate crea o atmosferă primitoare. Această nuanță de piersică hrănește un sentiment de liniște și este propice pentru spaţii de relaxare și creștere personală. Pe un perete cu pictură, în decorul casei, sau în mobilier, culoarea aduce o căldură blândă, linişte şi echilibru spațiilor intime.
Pantone oferă şi o mulțime de idei despre unde se poate integra această culoare în designul casei – pereţii oricărei încăperi (dar, mai ales, camerele de zi, covoare, pilote pufoase, draperii, mobilier etc.), la care se adăugă, evident, vestimentaţia, cosmeticele, accesoriile s.a.m.d.
Culoarea anului 2024, aleasă de Benjamin Moore – Blue Nova
Benjamin Moore este un producător american de vopsele premium și comerciale, cel care a introdus unul dintre primele sisteme computerizate de potrivire a culorilor din industrie. Culoarea anului 2024, pentru Benjamin Moore, este “Blue Nova (825)”.
“Amestecul cosmic albastru-violet – spun reprezentanţii companiei – încurajează aventura, făcând semn tuturor să se răsfețe în noi experiențe”. Marca de vopsea Benjamin Moore a făcut echipă, pentru a anunța culoarea anului 2024, cu compania aerospațială Blue Origin, fondată de Jeff Bezos, în ideea de a inspira generațiile viitoare să urmeze educația și cariera STEM în industria spațială.
Pentru cine decide să utilizeze Blue Nova în amenajarea locuinţei, opțiunile sunt nesfârșite. Marca de vopsea Benjamin Moore recomandă juxtapunerea albastrului cu diverse alte culori dinamice, contrastante, precum portocaliul, galbenul, pentru a crea o atmosferă eterică. De asemenea, Blue Nova (825) se poate folosi pentru a crea un tavan pictat sau pentru a acoperi fiecare perete al unei camere de toaletă.
Culoarea anului 2024 aleasă de Sherwin-Williams – Upward
Sherwin-Williams este o companie americană, care se ocupă cu producția, distribuția și vânzarea de vopsele şi produse conexe către clienți profesioniști, industriali, comerciali și de vânzarea cu amănuntul, în peste 120 de tari.
Sherwin-Williams a anunțat Upward (SW 62 39) – un albastru deschis – drept “Culoarea anului 2024”, o nuanţă care induce senzația de aer curat. O culoare care „aduce la viață acea energie fără griji și însorită care provoacă mulțumire și pace”, a declarat Sue Wadden, director de marketing la Sherwin-Williams. “Cu această culoare, a adăugat acesta, invităm consumatorii noștri să facă o pauză și să infuzeze un suflu noi în spațiile lor – unul care nu copleșește, ci, mai degrabă, conduce la meditație și liniște”.
Albastrul deschis cu nuanțe de gri este ideal, spun cei de la Sherwin-Williams, pentru un design remarcabil al băii, bucătăriei sau chiar al unui perete dintr-o încăpere de zi.
Culoarea anului viitor, aleasă de Graham & Brown – Viridis
Compania engleză de tapet şi vopsea Graham & Brown a declarat culoarea sa favorită pentru 2024 – Viridis, un verde nuanţa frunzelor de salvie – “o nuanță complexă, dar flexibilă, care adaugă profunzime unui spațiu și estompează liniile dintre exterior și interior, induce calm, armonie şi stabilitate”.
Această nuanţă inspirată din natură se armonizează perfect cu un tapet special conceput de Graham & Brown pentru 2024 – un tapet botanic luxuriant pictat manual.
Glidden şi culoarea anului următor – Limitless
Glidden, parte a PPG Paints (companie americană, furnizor global de vopsele) a ales pentru culoarea anului 2024 “Limitless” – un galben pal – readucând în atenţie o modă în design-ul interior din urmă cu câteva decenii. Este o culoare caldă, de contrast, menită să înlocuiască tonurile reci şi pe care producătorii o recomandă “oriunde și peste tot, indiferent dacă e vorba de dulapurile din bucătărie, de tavan etc., cu această culoare nu se poate greşi”.
Culoarea anului Behr Paint Company – Cracked Pepper (piper pisat)
Pentru Behr Paint Company, furnizor de vopsea arhitecturală, pentru interior şi exterior, şi pentru finisaje decorative, culoarea anului viitor este “Cracked Pepper” – un negru cenuşiu, nuanţa piperului pisat, pe care au asociat-o cu “un sentiment reînnoit de încredere pe care îl văd de la clienții lor – proprietarii de case tinzând tot mai mult spre o estetică mai întunecată, pentru că știu că aduce acel aspect de design elevat unei construcţii”.
Culoarea anului 2024, Valspar Corporation – Renew Blue
Valspar Corporation, companie de vopsele cu o istorie de peste două secole, a optat pentru tendinţele anului viitor, pentru Renew Blue – un albastru pal, natural, inspirat de culorile naturii – ceața, norii, lacurile glaciare – care induce echilibru şi poate fi combinat cu alte culori într-o mare varietate de stiluri – o alegere excelentă pentru a împrospăta o intrare, o zonă de luat masa sau o curte interioară, pentru că “evocă un sentiment de echilibru și calm, cu o notă de spontaneitate unică”.
Culoarea anului Minwax Company – Bay Blue
Minwax Company, producător de vopsele arhitecturale, a optat pentru Bay Blue – un albastru-verzui liniştitor, care, atunci când este aplicat pe suprafeţe din lemn, menţionează compania, “creează spații memorabile într-o casă, prin îmbogățirea și distingerea frumuseții naturale a lemnului”. O culoare la intersecţia dintre modern şi clasic.
Culoarea anului Krylon Company – Bluebird
Krylon Company, una dintre cele mai cunoscute mărci din industria vopselelor cu aerosoli, a ales “Bluebird” – un albastru intens, strălucitor, care evocă “bucurie și mulțumire” – şi care poate fi folosit pentru vopsirea mobilei, accesoriilor decorative şi chiar a uşii de la intrarea în locuinţă, spun producătorii, “pentru o doză instantanee de bucurie”.
Culoarea anului Dutch Boy Paints – Ironside
Dutch Boy Paints a ales “Ironside” – un verde măsliniu, foarte potrivit pentru proprietarii de case care vor să experimenteze cu o paletă mai întunecată, dar fără a merge spre negru. Nuanța măslinie profundă oferă o notă elegantă, simultan cu starea de bine şi de siguranţă.
Sherwin-Williams – Persimmon
Compania Sherwin-Williams a optat pentru “Persimmon” – nuanţa de piersică, a pământului de teracotă, pală, pe care o consideră ideală pentru spații precum camerele de zi și bucătăriile, deoarece “promovează relații și conversații pozitive, ajută la întinerirea spațiului, dând viață viziunilor unice de design ”, a declarat directorul de marketing al mărcii, şi oferă o variantă deosebită pentru cei care “doresc să treacă dincolo de alb, bej și crem”.
James Hardie Company – Mountain Sage
James Hardie, o companie globală de materiale de construcții, a anunțat culoarea anului 2024 pentru exteriorul locuințelor – “Mountain Sage”- o nuanță verde închis, care are calitatea de a stimula starea de spirit, care promovează liniștea și armonia. Au ales această culoare în urma unui sondaj și a unei analize a tendințelor consumatorilor, descoperind astfel că oamenii acordă din ce în ce mai mult prioritate bunăstării lor mentale.
Mountain Sage, atunci când este aplicat pe peretele exterior al unei case, reduce instantaneu decalajul dintre interior și exterior, aducând proprietarii mai aproape de natură. În plus, oferă o rezistență mare la decolorare, ciobire și crăpare.